Mitä lastentarhanopettaja tekee työkseen?

Eräs lastari kertoo, millainen on hänen tavallinen työpäivänsä lastentarhanopettajana.

Tässä kooste maaliskuisesta torstaista:

Klo 7.57

Saavun lapsiryhmään. Toivotan hyvät huomenet työkavereille ja lapsille. Aamuhalit ja käsien pesulle. Aamupala on alkamaisillaan.

Klo 8.15

Istun erään erityislapsen vieressä ja avustan hänen syömistään kuvakorttien ja tukiviittomien avulla.

Ensin aamupala, sitten leikki. Maistaa puuroa. Juoda maitoa. Lopuksi pastilli ja pyyhitään suu.

Osa lapsista on jo syönyt. Ohjaan heidät leikkimään.

Klo 8.26

Aamupala on syöty. Teen ruokatilauksen päivän lounaalle ja välipalalle.

Klo 8.40

Rakennamme lasten kanssa laivan matoista ja penkeistä. Pöydän alla on ruuma.

”Tämä ois merirosvolaiva! Ja nyt nämä seilais keskellä merta. Lattia on merta eli siinä ei voi seistä. Mää oon laivakissa ja tämä osaa uida. Katoppa. Se ois tän laivakissan omistaja.”

Syntyy riita siitä, kuka saa olla laivan kapteeni. Kerron, että laivan miehistöön tarvitaan myös muita tärkeitä henkilöitä: muonittaja, perämies ja tähystäjä. Sekä tietysti laivakissa! Nyt kaikille on mieluisa rooli. Sovitaan, että tässä laivassa voi olla tarvittaessa kolmekin kapteenia.

Klo 9.10

Aamupiirin aika. Jokainen on omalla nimikoidulla paikallaan.

”Hyvää huomenta, lapset!”

”Hyvää huomenta!”

Seinälle on askarreltu kartongista suuri dinosaurus. Ympärillä on erivärisiä munia, joissa lukee lapsien nimiä. Dinosauruksen pesään laitetaan niiden lasten munat, jotka ovat tänään paikalla.

Seinällä on myös kuvitettu taulu, josta näkee päiväjärjestyksen. Tänään pelataan dinosaurusbingoa ja sitten ulkoillaan. Lounaaksi on hernekeittoa, välipalaksi kiisseliä.

Klo 9.16

Jakaannumme pienryhmiin, joissa pelaamme dinosaurusbingoa. Dinosaurukset kiinnostavat kovasti lapsia; siksi ne ovat läsnä myös opetustilanteissa.

Pelaamisen ohessa ratkon yhteensä kahdeksan erimielisyyttä ja mielipahaa siitä, kuka voitti ja kuka ei. Ei haittaa, vaikka joskus häviääkin. Tärkeintä on reilu peli!

Klo 9.50

Ulkoiluun siirtyminen on porrastettu, jotta se sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Pukemistilanteessa etsimme kadonnutta villasukkaa ja harjoittelemme kaulahuivin solmimista.

Sitten leikkimään.

Ulkoilun aikana keskustelemme muun muassa siitä, ettei saa ottaa ilman lupaa toisen lumilapiota. Punaisella lapiolla kaivaa varmasti yhtä hyvin kuin vihreälläkin.

Joku näkee taivaalla lentokoneen! Minneköhän se on matkalla? Päiväkodin ohi ajoi myös kuorma-auto. Tänään on paljon mielenkiintoista nähtävää.

Klo 10.27

Päiväkodinjohtaja soittaa. Huomenna ryhmääni tulee sijainen sairastuneelle työkaverilleni.

 

Klo 10.55

Riisun pienten punaposkien kanssa ulkovaatteita. Jokainen lapsi osaa ripustaa oman pipon ja hanskat nimikoidulla pyykkipojalla kuivauskaappiin.

Klo 11.04

Päiväpiirin aika. Katsomme kalenterista viikonpäivän ja kuukauden. Torstai ja maaliskuu. Kohta onkin jo pääsiäinen!

”Aika monta noitaa, hiipi aivan hiljaa, rappusissa tirskuen.

Aika monta noitaa, hiipi aivan hiljaa, luokse ovikellojen…”

Leikimme kim-leikkiä erivärisillä pääsiäismunilla.

Klo 11.20

Syömme lasten kanssa lounasta. Keskustelemme siitä, miltä avaruudessa näyttää. Ja miksi jänikset ovat kesällä ruskeita ja talvella valkoisia. Ja kumpi voittaisi juoksukilpailun: tiikeri vai leijona?

Klo 12.00

Päivälepo alkaa. Peittelen jokaisen lapsen vuorotellen omiin sänkyihinsä. Työkaverini alkaa lukea satua Kaunotar ja hirviö.

Klo 12.15

Päivälevon aikana suunnittelen seuraavan viikon toimintaa: Varaan kirjastoon satutunnin. Teen muutaman dinosaurusaiheisen lorukortin. Ja lopuksi etsin kaapeista valmiiksi ainekset tiedetuokiolle – etikkatulivuoreen!

Klo 13.00

Palaveri, jossa suunnitellaan päiväkodin kesäpäivystystä. Samalla käyn kahvitauolla.

Klo 13.30

Palaverista tullessa tuon välipalan lapsiryhmään.

Klo 13.35

Keskustelen varhaiserityisopettajan kanssa ryhmäni erityislasten tuentarpeesta. Mietimme, millaisilla pedagogisilla toimilla ryhmässäni voisi harjoitella tunnetaitoja.

Puhun puhelimessa opiskelijan kanssa, joka on tulossa ryhmääni työharjoitteluun. Sovimme hänen harjoittelunsa käytänteistä.

Klo 14.00

Luen työsähköpostit.

Klo 14.10

Päivälepohuone muuttuu polttopalloareenaksi! Lapset ovat riemuissaan, melutasosta täytyy välillä muistuttaa.

Klo 14.25

Juomatauko.

Klo 14.50

Kaikki ovat väsyneitä hyppimisestä ja pallon väistelystä. Nyt on mukava rauhoittua ja lukea kirjaa.

Klo 15.30

Työpäivä päättyy! Toivotan heipat lapsille ja työkavereille. Huomenna taas nähdään :)

Kaiken näkyvän ja konkreettisen toiminnan lisäksi työpäivääni sisältyy paljon ”näkymätöntä” työtä. Se näkyy esimerkiksi kaikissa niissä lukuisissa vuorovaikutustilanteissa, joihin päivän aikana osallistun: Tuen sanavalinnoilla, eleillä ja ilmaisullani lasten sosiaalista, emotionaalista, kongitiivista, motorista ja kielellistä osaamista. Teen arjen tilanteissa jatkuvaa havainnointia, jonka pohjalta suunnittelen toimintaa. Tavoitteenani on, että pedagogiikka on läsnä kaikissa arjen tilanteissa. Arjen tulee olla sellainen, että se vastaa juuri ryhmäni lasten yksilöllisiin tarpeisiin ja tukee heidän osallisuuttaan.

Olen myös vuorovaikutuksessa vanhempien kanssa, jolloin tavanomaisesti sanoitan heidän lapsensa kehitystä, tuon esille niiden pienten arkisten tilanteiden merkityksellisyyttä ja tuen heidän lapsensa oikeuksia haastavissakin tilanteissa. Tiimini pedagogisena johtajana pyrin korostamaan työtiimissäni pedagogisia kasvatusmenetelmiä, puhun niiden tärkeydestä ja herätän keskustelua esimerkiksi ammattifilosofisista aiheista. Koen, että jossain määrin teen tätä kaikkea joka päivä. Ja juuri tämä näkymätön työ korostaa käytännön työssä  sitä ammatillista osaamistani ja pedagogista asiantuntijuuttani.

Miten sinä kuvailisit tavallista työpäivääsi lastentarhanopettajana?

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s